Mercuria kauppaoppilaitos Oy on strategiansa mukaisesti edistänyt henkilöstön osaamista ja hyvinvointia Helsingin Kauppiaitten Yhdistys ry:ltä saamansa tuen turvin. Vuonna 2021 käynnistimme koko henkilöstön yhteisen koulutussarjan “Työkaluja sujuvampaan arkeen”, jota jatkoimme myös lukuvuonna 2022–23. Kerran kuukaudessa toteutettaviin eri teemoihin olemme käyttäneet ulkopuolisia asiantuntijoita, ja koulutussarja on koettu henkilöstömme keskuudessa erittäin hyödylliseksi.
Helsingin Kauppiaitten Yhdistys ry. on vuosittain lahjoittanut valmistuville opiskelijoillemme stipendejä kiitettävästä opintomenestyksestä ja kaksoistutkinnon suorittamisesta. Lisäksi yhdistys tukee henkilöstön osaamisen kehittämistä, jaksamista ja hyvinvointia lahjoittamalla varoja esimerkiksi työelämäjaksojen toteuttamiseen.
Kaupan Koulutuksen Kehittämiskeskus kokoaa verkostona yhteen kaupan alan oppilaitosten, järjestöjen ja elinkeinoelämän edustajia. Näkyvimpänä osana toiminnassa on vuosittainen Kaupan alan vuoden työpaikkaohjaaja -kilpailu, jota on järjestetty jo vuodesta 2015 saakka. Kilpailussa painotetaan kaupan alaa edistävää toimintaa, opiskelijalähtöisyyttä sekä ammatillisen koulutuksen tuntemusta. Verkoston valintaryhmä hakee ehdokkaita kilpailuun vuosittain ja valitsee yhden ansioituneimman työpaikkaohjaajan kaupan alalta palkittavaksi. Helsingin Kauppiaitten Yhdistys on tukenut kilpailua vuosittain myöntämällä palkittavalle työpaikkaohjaajalle 1000 euron henkilökohtaisen apurahan.
Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö järjestää vuosittain Kaupan tutkimuspäivän, jossa kuullaan sekä kaupan tutkijoiden että yritysten edustajien puheenvuoroja. Tutkimuspäivän tarkoituksena on edistää vähittäiskaupan tutkimusta sekä tutkijoiden ja yritysten välistä vuoropuhelua.
Säätiö kerää myös vuosittain kuluttajatutkimusaineiston, jonka se luovuttaa yliopistoille ja korkeakouluille tutkimus- ja opetuskäyttöön. Kuluttajatutkimusaineiston avulla säätiö edistää ja tukee ajantasaisten aineistojen ja kaupalle merkittävien aiheiden käsittelyä opetuksessa ja tutkimuksessa.
Helsingin Kauppiaitten Yhdistys avustaa säätiötä Kaupan tutkimuspäivän järjestämisessä sekä kuluttajatutkimusaineiston keräämisessä.
Digital Commerce Finland on uusi, syksyllä 2023 toimintansa aloittanut, yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen yritys, joka auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan nopeammin. Digital Commerce Finland Oy:n tavoitteena on rakentaa maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Yritys panostaa erityisesti kansainvälisille markkinoille, joille nykyinen digi-infra tarjoaa aidon mahdollisuuden kaikille yrityksille. Tämä markkina ja sen mahdollistama kasvu on erittäin merkittävä hyödyntämätön potentiaali koko Suomelle.
Digital Commerce Finland jatkaa Business Finlandin eCom Growth- (2016–2018) ja Experience Commerce- (2019-2023) kasvuohjelmien työtä. Yritys järjestää koulutuksia ja koordinoi 23 eri puolella Suomea toimivaa, vertaissparraukseen perustuvaa verkkokauppaklubia, joissa on mukana jo yli 200 yritystä. Klubien avulla nostetaan digitaalista kauppaa käyvien yritysten osaamista. Lisäksi yhtiö toteuttaa suuren suosion saavuttaneita valmennuspäiviä sekä pienemmille yrityksille ABC-koulutusta.
Yhteisön käynnistymistä tukee kuusi perustajaorganisaatiota: Kaupan liitto, Keskisuomalainen, Paytrail, Posti, Sanoma sekä Suomalaisen työn liitto. Nämä ja tulevat kumppanit mahdollistavat yhteisölle muun muassa pääosin maksuttomien palveluiden, tapahtumien ja koulutusten tarjoamisen.
Helsingin Kauppiaitten Yhdistys on tukenut Kaupan liittoa Digital Commerce Finland -hankkeen ja yhteiskunnallisen yrityksen perustamiseksi ja verkkokaupan kehittämispalveluiden jatkuvuuden turvaamiseksi.
Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus on Kaupan liiton ja Jyväskylän yliopiston, LUT-yliopiston, Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston yhteishanke, joka tarjoaa osallistujille kokonaiskuvan digitaalisesta kaupasta ja kaupan toimialan merkittävästä murroksesta.
Kokonaisuuteen voivat osallistua yhteistyöyliopistojen tutkinto-opiskelijat ja avoimen yliopiston opiskelijat. Kokonaisuus kehittää siis täysin uusia digitaalisen kaupan osaajia ja jo kaupan alalla työskentelevien osaamista. Opintokokonaisuus koostuu kuudesta verkossa suoritettavasta opintojaksosta ja tutkinto-opiskelijoille suunnatusta harjoittelujaksosta.
Kokonaisuus käynnistettiin syksyllä 2021 kahdeksi pilotointilukuvuodeksi. Kokonaisuus jatkuu yliopistojen opintotarjonnassa myös lukuvuodet 2023–2025. Kaupan liitto vastaa kokonaisuuden koordinoinnista ja yliopistot vastaavat opetuksesta. Helsingin Kauppiaitten Yhdistys on tukenut Kaupan liiton koordinoimaa Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuutta hankkeen pilottivaiheessa vuosina 2021–2023. Yhdistyksen tuki hankkeelle jatkuu vielä lukuvuosien 2023–2024 ja 2024–2025 ajan.
Tampereen yliopistolla käynnistyi vuoden 2023 alussa uusi kolmevuotinen merkittävä tutkimus- ja kehittämishanke. Helsingin Kauppiaitten Yhdistys on yksi hankkeen keskeisistä tukijoista.
Hankkeessa tutkitaan, opetetaan ja edistetään kaupan ja medioiden muuttuvaa yhteiskunnallista roolia ja potentiaalia. Keskeisiä tutkimusteemoja ovat mm.:
– Kaupan digitaalinen murros kaupunkikeskustojen muokkaajana
– Digitaalisen murroksen heijastusvaikutukset kauppaan ja media-alaan
– Palvelualustat ja markkinapaikat kauppa- ja mediakilpailussa
– Kaupan ja media-alan symbioottinen suhde
– Kuluttajien vastuulliset valinnat ja kaupan toimet
Hankkeen avulla toteutetaan kandi- ja pro gradu -tutkielmia, erillistutkimuksia ja opintojaksoja osana kaupan alan kansallista opintokokonaisuutta, jota toteutetaan yhteistyössä muiden yliopistojen kanssa. Lisäksi tuotetaan tietoa ja näkemyksiä hankkeen tukijoille ja kumppaneille kaupan muutoksesta ja menestymisen edellytyksistä alati muuttuvassa maailmassa.
Hankkeen toteuttamiseksi Tampereen yliopistolle on palkattu KTT, dosentti Lasse Mitronen työelämäprofessuurin toimeen. Työelämäprofessori Lasse Mitronen tutkii muun muassa sitä, miten uudistuvat liiketoimintamallit luovat kilpailuetua suomalaiselle kaupalle. Mitronen käsittelee hankkeessa myös kaupan roolia mediana, kaupan uusia tapoja käyttää mediaa ja kuinka ne yhdessä voivat palvella entistä paremmin kuluttajia.
Kaupan ala tarvitsee entistä vahvempaa osaamista varmistaakseen yritysten toiminnan, kasvun ja kehityksen. Tämä edellyttää koulutuksen kehittämistä ja työelämäyhteistyön tiivistämistä, joissa keskiössä on yhteistyö opetus- ja ohjaushenkilöstön kanssa.
Osaava kauppa -tapahtumakonsepti vastaa tunnistettuun tarpeeseen kaupan ajankohtaisen tiedon jakamiselle yhä useammalle opettajalle, opinto-ohjaajalle ja koulutuksen kehittämisen parissa työskentelevälle. Tapahtuma koostuu kahdesta osasta: valtakunnallisesta verkkotapahtumasta syksyisin ja yritysvierailuista kahdella paikkakunnalla keväisin. Tapahtuman kohderyhmänä toimivat kaupan alan ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä koulutuksen kehittämisen parissa työskentelevät. Ensimmäinen valtakunnallinen Osaava kauppa -verkkotapahtuma järjestetään syksyllä 2024, ja yritysvierailut keväällä 2025.
Osaava kauppa -tapahtumakonsepti toteutetaan tulevana lukuvuotena yhteisvoimin Kaupan liiton, Teknisen Kaupan Liiton sekä Autoalan keskusliiton ja Autotuojat- ja teollisuus ry:n kesken. Helsingin Kauppiaitten Yhdistys tukee hanketta lukuvuoden 2024–2025 aikana.
Viime aikojen kehitysvauhti työelämässä on ollut ennennäkemättömän nopeaa, eikä se näy hidastuvan. Jatkuva muutos luo uusia osaamisaukkoja työelämään. Oppimisratkaisujen tutkintopainotteisuus reagoi pakostakin muutoksiin viiveellä samalla kun iso osa työntekijöitä jää vaille tarvitsemaansa osaamista ja kehittymismahdollisuutta. Menestyksen avain muutostahdissa pysymiseen on suunnata katse kohti jatkuvaa oppimista.
Rastor-instituutti pyrkii vahvistamaan yritysten ja yksilöiden kykyä pysyä kasvavien osaamisvaatimusten vauhdissa kolmivuotisella Kuja-hankkeella 2023–2025. Yrityksen kasvua ja yksilön uraa tukevan hankkeen tavoitteena on tarjota suomalaiselle työelämälle matalankynnyksen ratkaisuja vaikuttavaan jatkuvan oppimisen kehittämiseen. Näin varmistetaan työvoiman riittävyys ja osaamistaso erilaisten työelämän muutosten pyörteissä. Tällä mahdollistetaan myös elinikäisen oppimisen toteutumiseen vaadittava yksilöllisten oppimispolkujen rakentaminen.
Lyhytaikaisten osaamisvajeiden ratkaisut ovat kustannustehokkaita. Ne palvelevat työllistymistä, yritysten kasvua ja tarjoavat mahdollisuuksia urakehitykselle. Kaupan ala merkittävänä työllistäjänä on erityisen tärkeä Rastor-instituutille ja Helsingin Kauppiaitten Yhdistyksen tuki hankkeellemme arvokas tunnustus.
StartHub on Lab-ammattikorkeakoulun kampuskiihdyttämö startup-yrityksille. Se on aloittanut toimintansa 2019. Tiiviissä yhteisössä synnytetään uusia menestysyrityksiä Lahden seudulle ja autetaan ideasta eteenpäin. LAB Lahden kampuksella, StartHubin tiloissa, toimii tällä hetkellä yli 30 aktiivista startupia, joille kokonaisuus on maksuton.
Helsingin Kauppiaitten Yhdistys on tukenut StartHubin toimintaa myöntämällä avustusta Dream-sijoittajatapahtumille Lahdessa vuosina 2023 ja 2024. Dream-tapahtumassa viisi potentiaalista opiskelijaryhmää esittää yritysideansa yleisölle, sekä 10 kiinnostavinta startup-yrittäjää pitchaa liikeideansa sijoittajille, jotka saapuvat tapahtumaan ympäri Suomea. Dream avaa osallistuville startup-yrityksille keskustelun sijoittajien kanssa mahdollisesta jatkosta mm. sijoitusten, mentoroinnin ja sparrauksen muodossa.
Suomen Ekonomit ja Kaupan liitto perustivat syksyllä 2020 School of Salesin, jonka missiona on nostaa myynnin osaamista ja arvostusta ja sitä kautta parantaa Suomen kilpailukykyä ja kasvun edellytyksiä. Helsingin Kauppiaitten Yhdistys on tukenut myyntikoulun start up -vaihetta avustuksella.
School of Sales tarjoaa joustavia oppimisen mahdollisuuksia sekä jo työelämässä oleville että työmarkkinoille tuleville myynnin ammattilaisille. School of Salesin myynnin koulutustarjonnasta voi joustavasti valita yleisten koulutustilaisuuksien ja moduulikoulutuksen välillä.